סמינר קיץ "בחזית המחקר במדעי המחשב" יולי 2007

 

הוספנו לאתר מצגות של ההרצאות. תמונות נוספות תוכלו למצוא כאן

הסעות

גמול

תשלום

מקום

תאריכים ותכנית

 

מטרת הסמינר היא לחשוף את מורי מדעי המחשב לחזית המחקר במדעי המחשב, באמצעות הרצאות וסדנאות שינתנו על-ידי חוקרים בכירים ומומחים בתחום.

אתם מוזמנים לבקר באתר סמינר 2003, באתר סמינר 2004, באתר סמינר 2005, ובאתר סמינר 2006.

הסמינר מאורגן בשיתוף פעולה בין מרכז המורים הארצי למדעי המחשב ובין המכון ליישומים בינתחומיים של מדעי המחשב על שם קרן קיסריה אדמונד בנימין דה רוטשילד, אוניברסיטת חיפה.

 

תאריכים: הסמינר יתקיים בימים שלישי 10.7.07 – רביעי 11.7.07 – חמישי 12.7.07 (נוכחות מלאה חובה בכל הימים).

 

תכנית הסמינר:

יום שלישי 10.7.07

       9:50           הסעה מתחנת הרכבת בבנימינה למלון

10:00 – 10:30   התכנסות, הרשמה, כיבוד קל

10:30 – 11:30   פתיחת הסמינר, סבב הכרות

11:30 – 13:00   הרצאה 1 – ד"ר תמי תמיר, המרכז הבינתחומי בהרצליה:

                                         אתגרים אלגוריתמיים במערכות media on demand

                                         מצגת ההרצאה

13:00 – 14:00   ארוחת צהריים

14:00 – 15:30   הרצאה 2 – ד"ר גל קמינקא, אוניברסיטת בר אילן:

                                         מדעי המחשב ורובוטיקה

15:30 – 18:00   סדנה 1 – פרופ' אורית חזן, הטכניון:

                                       סדנה בנושא הפשטה ופיתוח מונחה עצמים: היבטים קוגניטיביים ופדגוגיים

                                       קובץ שאלות מהסדנה

18:00 – 19:30   התארגנות בחדרים והפסקה

19:30 – 20:30   ארוחת ערב במלון וערב חופשי (מומלץ לצאת לאזור המדרחוב)

יום רביעי 11.7.07

   עד 09:00        ארוחת בוקר

09:00 – 10:30   הרצאה 3 – פרופ' כתריאל בארי, האוניברסיטה העברית ירושלים:

                                         כמה דברים שכל מתכנת צריך לדעת על ג'אווה

                                         מצגת ההרצאה

10:30 – 11:00   הפסקת קפה

11:00 – 11:30   אקת'ם חאג' יחיא: מערכת ניהול כבישים , תיקיה מכווצת של הקבצים

                        שמעון אבן חיים: פרויקט מלווה בעיצוב תוכנה , תיקיה מכווצת של פרויקטים

11:30 – 13:00   הרצאה 4 – ד"ר דן אהרוני, "מחשבה" ומכללת כנרת:

                                         "אתם קוראים לזה הנדסה?" או הנדסת תוכנה – מי בכלל צריך את זה?

                                         מצגת ההרצאה

13:00 – 14:30   ארוחת צהריים

14:30 – 16:00   הרצאה 5 – סינדי אייזנר, מעבדות המחקר של יב"מ בחיפה (HRL):

                                         אימות פורמאלי

16:00 – 18:30   קפה והפסקה

       18:30         הסעה מאורגנת לתחילת הסיור

18:30 – 20:45   סיור מודרך בזיכרון יעקב עם איתי בחור: בית הקברות, רחוב האיכרים ורחוב הפקידים

20:45 – 23:00   ארוחת ערב חגיגית בפוז קפה (תפריט ארוחת הערב)

      23:00          הסעה מאורגנת חזרה למלון

יום חמישי 12.7.07

    עד 09:45       ארוחת בוקר ופינוי חדרים

09:45 – 11:15   הרצאה 6ד"ר ישי פלדמן, מעבדות המחקר של יב"מ בחיפה (HRL):

                                         תבניות עיצוב design patterns

11:15 – 11:45   הפסקת קפה

11:45 – 13:00   סדנה 2 – דיון משותף על תוכנית הלימודים העתידית במדעי המחשב

13:00 – 14:15   ארוחת צהריים

14:15 – 16:00   המשך סדנה 2 – דיון על תוכנית הלימודים העתידית במדעי המחשב

16:00 – 16:15   הפסקת קפה

16:15 – 18:00   שיחת סיכום: בוחן פתע! של דב בלום

      18:00          סיום הסמינר, הסעה לתחנת הרכבת בבנימינה (מתואם עם הרכבת שיוצאת לבאר שבע בשעה 18:38)

 

מקום: הסמינר יתקיים במלון חוות הברון, זכרון יעקב. (מפה, קובץ PDF  עם מפה גדולה)

המלון נמצא על צלע ההר ומשקיף אל נוף מרהיב של הים התיכון. בכל סוויטה יש חדר שינה, חדר מגורים עם מקרר, פינת קפה, קומקום חשמלי, טלויזיה בכבלים, רדיו, טלפון ומרפסת גדולה. במלון 2 בריכות (אחת מקורה ומחוממת), סאונה וג'קוזי.

משתתפי הסמינר יוכלו להחנות את רכבם הפרטי ללא תשלום בחניית המלון (מספר 30 על המפות הנ"ל).

 

תשלום: עלות ההשתתפות בסמינר היא 220 ש"ח, כולל השתתפות בכל הפעילויות, כל הארוחות (כולל ארוחת הערב בפוז קפה ב- 11.7), לינה במלון חוות הברון בזכרון יעקב (על בסיס חדר זוגי), סיור מודרך (עם המדריך איתי בחור), הסעות, וקבלת חומרים שיחולקו.

משתתפים שיבטלו את השתתפותם לאחר 1.5.07 יחוייבו בתשלום מלא!

מורים שיהיו מעוניינים בחדר ליחיד, יתבקשו להוסיף 320 ש"ח (ולשלם סה"כ 540 ש"ח).

הכשרות במלון ובמסעדה היא של הרבנות הראשית. מנות בהכשר מיוחד (גלאט) יסופקו רק למשתתפים שיזמינו מראש.

 

גמול: כל משתתף בסמינר יוכל לקבל גמול השתלמות. התשלום לטיפול בגמול 50 ש"ח (בנוסף לתשלום עבור הסמינר).

 

הסעות:

מחיר ההשתתפות בסמינר כולל הסעות מאורגנות מבית המלון לארוחת הערב החגיגית ביום רביעי 11.7 וחזרה למלון.

כמו כן תעמוד לרשות המשתתפים הסעה חינם מתחנת הרכבת בבנימינה ביום הראשון והסעה חינם מהמלון לתחנה המרכזית ביום האחרון של הסמינר.

  

 

משתתפי סמינר הקיץ 2007:

 

אבן חיים שמעון

בלום דב

חזן אורית

לירון אורי

פרג'ון ויליאם

אבני יהודה

ברנדס עפרה

חכמון אסנת

לפידות תמי

פרץ אילן

אהרוני דן

גינת דוד

יונה יהושע

סגל זקלין

קנל יבגני

אלנקרי רוני

גל עזר יהודית

ימין אשר

עבאס סאמח

קספו אניטה

אפלבוים אסתי

גרין עדי

כבהה וגיה

עמר שמעון

 קשת דני

בארי כתריאל

גרינוולד אוי

כהן דורית

פונק שרה

רגוניס נוע

בונימוביץ לביא

הברמן ברוריה

לודמר רחל

פז תמר

שוורץ שמוליק

ביטאר ניזאר

חאג' יחיא אקת'ם

ליקרמן דורית

פלדמן ישי

שפרלינג אהובה

בילצ'יק יעל

 

 

 

 

 

תקצירי ההרצאות

 

הרצאה 1 – אתגרים אלגוריתמים במערכות  media on demand

ד"ר תמי תמיר, המרכז הבינתחומי, הרצליה

מערכת media on demand היא מערכת מבוזרת המקבלת בזמן אמת בקשות של לקוחות לצפיה, האזנה, או קריאה של סוגי מדיה שונים. התחזית היא שתוך מספר שנים יתפסו מערכות אלו את מקומם של שידורי ה-multicast הנהוגים כיום. כל לקוח יוכל לצפות בתכנים בהם הוא מעוניין במקום, בזמן, ובמכשיר שהוא בוחר. ההרצאה מתארת מערכות MoD וסוקרת כמה מהאתגרים האלגוריתמים והבעיות התיאורטיות העולות ביישומן. בפרט, יוצגו סכמות שידור למערכות MoD עמוסות, ואלגוריתמים להקצאת אחסון באופן שמאזן את העומס על פני השרתים.

 

סדנה 1 – הפשטה ופיתוח מונחה עצמים: היבטים קוגניטיביים ופדגוגיים

פרופ' אורית חזן, הטכניון

בסדנא נדון בקשר שבין המושגים הפשטה ופיתוח מונחה עצמים מנקודת מבט קוגניטיבית-פדגוגית.

מחד, הפשטה היא מושג מרכזי במדעי המחשב הבא לידי ביטוי בצורות שונות. מרכזיותו של המושג נובעת מהתרומה הקוגניטיבית המיוחסת לו בתהליך פתרונן של בעיות מורכבות, כמו אלה עימן מתמודדים בתחום מדעי המחשב. מנגד, פיתוח תוכנה מונחה עצמים צמח על רקע האתגרים הקוגניטיביים עימם יש להתמודד בתהליך פיתוחן של מערכות תוכנה מורכבות. 

אחת הסוגיות המעניינות בהקשר לשני המושגים הנ"ל – הפשטה ופיתוח מונחה עצמים – היא הוראת הפשטה בכלל ובהקשר לפיתוח מונחה עצמים בפרט. בסדנא נתמקד בסוגיה זו ע"י בחינת דרכים באמצעותן ניתן ללמד את המושג הפשטה בהקשר להוראת פיתוח מונחה עצמים.

 

הרצאה 3 – כמה דברים שכל מתכנת צריך לדעת על ג'אווה

פרופ' כתריאל בארי,  האוניברסיטה העברית

מתכנת בשפת תכנות זקוק להבנה בסיסית של תהליך הידור תכנית וביצועה – מודל השפה. שפות הדור הקודם, כגון פסקל, היו פשוטות דיין שמתכנתים בהן רכשו את מודל השפה תוך לימוד השפה ותכנות בה. לא כך הדבר בשפות מונחות עצמים כג'אוה וC#. אלו שפות מורכבות, ומודל השפה הדרוש למתכנת אף הוא מורכב ואינו נרכש בקלות.

בהרצאה אציג רכיבים מרכזיים של מודל השפה של שפות אלו. (הדוגמאות בהרצאה  בג'אוה, אך ההרצאה ישימה גם לC#.) הראשון הוא מערכת הטיפוסים: בדיקת טיפוס סטטית, טיפוסי עצמים, מושג תת-הטיפוס (sub-typing)  והקשר שלו לירושה. השני הוא מנגנון הקשירה הדינמית (dynamic binding)  הקובע בזמן ריצה כיצד מופעלות פעולות ע"י עצמים.  נראה כיצד שני אלו יחד מממשים את הפולימורפיזם בשפה (פרט לזה הקשור לגנריות).  

 

הרצאה 4 – "אתם קוראים לזה הנדסה?" או הנדסת תוכנה – מי בכלל צריך את זה?

ד"ר דן אהרוני,  מכללת כנרת, ומרכז המורים הארצי למדעי המחשב

"הנדסת תוכנה" הוא תחום הנדסי חדש יחסית. הוא נוצר בשנות השישים של המאה העשרים, ובא לפתור בעיות חמורות של כישלונות רבים שהתרחשו בשנים הללו בפרויקטים של פיתוח תוכנות. התחום כולל מתודולוגיות ותקנים לטיפול בתוכנה, החל בשלב הראשוני של הפקת דרישות, וכלה בשלב של תחזוקת התוכנה המותקנת אצל הלקוח.

בהרצאה נסקור את התת-תחומים השונים בהם עוסקת הנדסת תוכנה. נכיר מודלים שונים של חיי תוכנה, ונבחן את פעילויות המפתח בהם עוסקים מהנדסי תוכנה. לבסוף נחשוב ביחד, מה עשוי תחום זה לתרום לנו, כמורים למדעי המחשב, לטכנולוגיות מידע, ולתחומים קרובים.

 

הרצאה 5 – אימות פורמאלי

סינדי אייזנר, מעבדות המחקר של יב"מ בחיפה (HRL)

לפני שמשחררים מוצר תוכנה, צריך לוודא שהוא עובד היטב; כלומר, מבצע את מה שדרוש, לא נתקע ולא תוקע את המחשב. שלב זה הוא בדרך כלל ארוך ויקר, וכידוע לכל משתמשי התוכנה, לא מושלם. אחת הבעיות היא שיש מספר עצום של מקרים שיש לבדוק אותם – מספר שהוא ברוב המקרים גדול ממספר האטומים ביקום.

אימות פורמאלי היא שיטה להתמודד עם הבעיה בעזרת המתימטיקה. היא מאפשרת לנו לתת "תו תקן" לתוכנה (או לחומרה, או לאלגוריתם) בלי לבדוק כל מקרה ומקרה אחד אחרי השני. הדבר דומה למהנדס גשרים, שלא צריך לבדוק לחוד האם הגשר יעמוד במקרה של שתי משאיות נוסעות צפונה ולחוד את המקרה של משאית אחת נוסעת צפונה ואחת דרומה, ולאחר מכן את שני המקרים הקודמים כאשר נושבת רוח מזרחית וכולי וכולי. כפי שלמהנדס הגשרים יש משוואות מתימטיות שמאפשרות לו לחשב את כל המקרים בבת אחת, אימות פורמאלי מאפשר לנו לבדוק באופן גורף את נכונות התוכנה בלי לפרט כל מקרה ומקרה.

בהרצאה אראה איך השיטה עובדת על דוגמה קטנטנה, וגם איך שיטות סימבוליות מאפשרות לנו לעבוד על בעיות אמיתיות מהתעשייה.

 

הרצאה 6 – תבניות עיצוב design patterns

ד"ר ישי פלדמן, מעבדות המחקר של יב"מ בחיפה (HRL)

תבניות עיצוב (design patterns) הן פתרונות לבעיות נפוצות בעיצוב תוכנה, הנובעות מנסיון רב עם בעיות אלה. השמות של תבניות העיצוב הנפוצות הפכו לחלק מהשפה המקצועית, ולכן חשוב לכל מפתח תוכנה להכיר אותם.

ההרצאה תציג מבוא לתבניות עיצוב ותדגים חלק מהן.

מקור:

Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson, and John Vlissides: Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software, Addison-Wesley, 1995.