סקר ספרות מעולם המחקר

בוצע עבור האגף לתכנון ולפיתוח ת"ל, המזכירות הפדגוגית, משרד החינוך

 

המחקר האקדמי בתחום של הוראת מדעי המחשב קיבל תאוצה משמעותית בעשורים האחרונים וניתן ללמוד על המגמה הזו מתוך המאמרים שהוצגו בכנסים המובילים בתחום. המטרה של סקר הספרות היא לחשוף את הקהילה הישראלית למאמרים האלה ולמגמות הנפוצות בתחום המחקר של הוראת מדעי המחשב. בחרנו להתמקד בעיקר בכנס  ITiCSE כיוון שישראל עומדת לארח את הכנס הזה בשנת 2012.

בסקר הספרות נביא סקירה של המאמרים שהוצגו בכנס ITiCSE בארבע השנים האחרונות:

כנס 2007 דנדי סקוטלנד

http://iticse2007.computing.dundee.ac.uk/default.asp

כנס 2008 מדריד ספרד

http://www.iticse08.fi.upm.es/

כנס  2009 פריז צרפת

http://iticse09.lrde.org/

כנס 2010 אנקרה טורקיה

http://www.iticse2010.bilkent.edu.tr/index.php

 

כל החומרים עומדים לרשותכם וניתן להשתמש בהם להוראה ללא תשלום.

שימו לב: לא ניתן לעשות בחומר הזה כל שימוש מסחרי ללא רשות בכתב מראש ממרכז המורים הארצי למדעי המחשב.

 

מבוא

דמוקרטיה בכיתה: תרגיל לפתיחת הקורס הראשון במדעי המחשב

תקציר , המאמר השלם

המאמר מציע משימה של ספירת קולות כדוגמה טובה לפתיחת הקורס הראשון במדעי המחשב

שם המאמר:  Democracy in the Classroom: An Exercise for the First Days of CS1

מחבר: Don Blaheta מ- Knox College, אילינוי ארה"ב

 

הוראת הפשטה בקורסי מבוא

תקציר , המאמר השלם

המאמר עוסק בבעיות של לומדים מתחילים כאשר הם נתקלים לראשונה בהפשטה, דרך ניתוח של 3 משימות מקורסי מבוא

שם המאמר: Teaching Abstraction in Introductory Courses

מחבר: Herman Koppelman מאוניברסיטת Twente הולנד

 

הוראה כוללת של מדעי המחשב דרך שימוש במשחק מחשב מוכן

תקציר , המאמר השלם

המאמר מציע מסגרת לפיתוח משחקים (Labyrinth) המאפשרת ללומדים בכל הרמות להתנסות בפיתוח משחקים

שם המאמר: Inclusive Computer Science Education Using a Ready-made Computer

מחברים: Joseph Distasio and Thomas P. Way מאוניברסיטת Villanova פנסילבניה ארה"ב

 

הכרות עם מדעי המחשב דרך מופעי קסמים

תקציר , המאמר השלם

המאמר מציע אוסף של מעשי קסמים שיכולים להדגים עקרונות שונים במדעי המחשב כדרך מלהיבה לעניין צעירים בלימוד המקצוע

שם המאמר: Engaging with Computer Science through Magic Shows

מחברים: Paul Curzon and Peter W. McOwan מ- Queen Mary אוניברסיטת לונדון

 

הערכת תכניות דוגמה לקורס המבוא בתכנות מונחה עצמים

תקציר , המאמר השלם

המאמר מציע כלי לביצוע הערכה של תכניות דוגמה

שם המאמר: Evaluating OO Example Programs for CS1

מחברים:

Jürgen Börstler, Marie Nordström, Lena Kallin Westin, Jan Erik Moström מאוניברסיטת Umeå שבדיה

Henrik B. Christensen, Michael E. Caspersen מאוניברסיטת Aarhus דנמרק

Jens Bennedsen מאוניברסיטת IT University West דנמרק

 

הרחבת המשתתפים במדעי המחשב: סוגיות ואתגרים

תקציר , המאמר השלם

המאמר עוסק בשאלה שמעסיקה את הקהילה כבר מספר שנים: כיצד ניתן להרחיב את מספר הלומדים מדעי המחשב?

שם המאמר: Broadening Participation in Computing: Issues and Challenges

מחברים:

Joan Peckham, Lisa L. Harlow, David A. Stuart, Barbara Silver, Helen Mederer מאוניברסיטת Rhode Island ארה"ב

Peter D. Stephenson מ- IMEDIA רוד איילנד ארה"ב

 

השוואה בין עצמים תחילה לעצמים מאוחר יותר: תוצאות מחקר ראשוניות בהקשר לרמת נוחות של לומדים

תקציר , המאמר השלם

המאמר מתאר מחקר השוואתי בין הגישה של הוראת עצמים תחילה לבין הגישה של הוראת עצמים מאוחר יותר

שם המאמר: Comparison of OOP First and OOP Later – First Results Regarding the Role of Comfort Level

מחברים:

Albrecht Ehlert מ- OSZ Informations und Medizintechnik ברלין גרמניה

Carsten Schulte מאוניברסיטת Freie ברלין גרמניה

 

טקסונומיה של משימות תכנות

תקציר , המאמר השלם

המאמר מציע טקסונומיה (סיווג) של סוגי משימות במדעי המחשב לפי 10 קטגוריות

שם המאמר: A Taxonomy of Task Types in Computing

מחבר: Matt Bower מאוניברסיטת Macquarie סידני אוסטרליה

 

יצירת דיוות דיגיטליות: תמיכה בשינוי תפיסות דרך עבודה משותפת של בתי ספר ואוניברסיטאות

תקציר , המאמר השלם

המאמר מדווח על פרויקט שמתמקד בתלמידות כיתה ח' ובשינוי התפיסות שלהן על מדעי המחשב

שם המאמר: Creating Digital Divas - scaffolding perception change through secondary school and university alliances

מחברות:

Catherine Lang מאוניברסיטת Swinburne אוסטרליה

Annemieke Craig מאוניברסיטת Deakin אוסטרליה

Julie Fisher and Helen Forgasz מאוניברסיטת Monash אוסטרליה

 

יצירתיות ומדעי המחשב

תקציר , המאמר השלם

במאמר מתואר מחקר שבדק מאפיינים של יצירתיות והאם יצירתיות משפיעה על הבחירה במדעי המחשב

שם המאמר: Creativity as a Pathway to Computer Science

מחברים:

Maria Knobelsdorf מאוניברסיטת Freie ברלין גרמניה

Ralf Romeike מאוניברסיטת Potsdam גרמניה

 

מודלים מנטליים של רקורסיה: איך לומדים מבינים רקורסיה?

תקציר , המאמר השלם

במאמר מתואר מחקר שנועד לבדוק יותר לעומק מה מבינים לומדים על רקורסיה

שם המאמר: Mental Models of Recursion: Investigating Students’ Understanding of Recursion

מחברים: Tamarisk Scholtz & Ian Sanders מאוניברסיטת Wits יוהנסבורג דרום אפריקה

 

מושגי יסוד בקורס המבוא למדעי המחשב: הפרדיגמה הפרוצדוראלית מול הפרדיגמה מונחית העצמים – חקר מקרה

תקציר , המאמר השלם

המאמר מדווח על מחקר השוואתי של הקורס הראשון במדעי המחשב: קבוצה אחת למדה בגישה הפרוצדוראלית והקבוצה השנייה למדה בגישה מונחית עצמים

שם המאמר: Fundamental Concepts of CS1: Procedural vs. Object Oriented Paradigm – A Case Study

מחברות: תמר וילנר, אלה צור, יהודית גל-עזר – האוניברסיטה הפתוחה, ישראל

 

קשיי מתחילים במעקב אחר קוד

תקציר , המאמר השלם

המאמר מדווח על מחקר שבדק את הסיבות לקשיים של לומדים מתחילים בביצוע מעקב של קוד (tracing)

שם המאמר: Factors in Novice Programmers’ Poor Tracing Skills

מחברים:

Vesa Vainio מאוניברסיטת הלסינקי פינלנד

Jorma Sajaniemi מאוניברסיטת Joensuu פינלנד

 

שימוש במערכת תוכנה קבוצתית לצורך קידום סטודנטים ביישניים

תקציר , המאמר השלם

המאמר מדווח על מחקר שעשה שימוש במערכת תוכנה קבוצתית כדי להקל על סטודנטים ביישניים לקחת חלק פעיל בשיעורים

שם המאמר: Using a Groupware System in CS1 to Engage Introverted Students

מחברת: Gloria Childress Townsend מאוניברסיטת DePauw אינדיאנה ארה"ב

 

שיפור מודלים חשיבתיים של לומדים מתחילים בעזרת קונפליקט קוגניטיבי והמחשות ויזואליות בסביבת ג'ליוט

תקציר , המאמר השלם

המאמר מציג מפת דרכים של מושגי מפתח ומדווח על מחקר שמשלב קונפליקטים קוגניטיביים יחד עם ויזואליזציה של תכניות

שם המאמר: Improving the Mental Models Held by Novice Programmers Using Cognitive Conflict and Jeliot Visualisations

מחברים: Linxiao Ma, John Ferguson, Marc Roper, Isla Ross, Murray Wood מאוניברסיטת Strathclyde גלזגו סקוטלנד