מאגר טיפים להוראת עיצוב תכנה

הצגת / המחשת טיפוס הנתונים רשימה

ארנה מילר, אורט מעלות

 

הבעיה: תפיסת רשימה כסדרת ערכים שבה, הגישה לכל איבר נעשית באמצעות מקומו הסידורי (מודל של מערך או טור בטבלה).

המטרה: בניית "מודל מנטלי" של רשימה מקושרת (שבה מכל איבר קיימת הפנייה אל האיבר הבא) כבר מתחילת הלימוד, באמצעותו יוצגו המושגים הקשורים ברשימה והפעולות המוגדרות עליה. באופן כזה ניתן לנסות לצמצם את הטעויות הרווחות של התייחסות למקום ברשימה כאינדקס, תפיסה של מקומות עוקבים ברשימה כמקומות בעלי מספרים סידוריים עוקבים, כלומר, אם איבר נתון נמצא במקום ה- q הרי שהאיבר שאחריו נמצא במקום ה- q+1...

 

סדרת בדיקות במרפאות החוץ של בית-חולים

 (או לחילופין: זימון ללשכת גיוס, וכדומה...)

{תלמיד מגיע ללשכת גיוס לצורך בדיקות וראיונות או:  }

אדם מגיע לסדרת בדיקות במרפאות של בית-חולים. המרפאות מפוזרות בביתנים שונים באיזור בית-החולים, כאשר לכל ביתן קיים מספר. בכל ביתן מתבצעת בדיקה נפרדת.  מסלול הבדיקות מתחיל במשרד הקבלה שבו מתקבל האדם, נלקחים פרטיו, והוא מופנה אל הביתן שבו תתבצע הבדיקה הראשונה, למשל בביתן 32.  האדם מבצע את הבדיקה הדרושה בביתן 32 ושם נאמר לו לאיזה ביתן עליו להגיע כדי לבצע את הבדיקה הבאה, למשל ביתן 17, וכך הלאה. (ניתן להשתמש במונח המקובל "הפנייה אל").  (רשימת הביתנים איינה ניתנת מראש - ההפנייה לביתן הבא נעשית מתוך ביתן נוכחי, כדי לנווט את הנבדק לביתן שאין בו תור ארוך של ממתינים. רעיון של תלמיד).

עם ה"משל" הזה, ניתן להמשיך את הדיון בפעולות על הרשימה, ותוך כדי כך להרחיב את הסיפור ולתת משמעות, בעזרת דימיונם והצעותיהם של התלמידים, למושגים של עוגן רשימה ("משרד הקבלה" בכניסה), לפעולות כמו הוצא-מרשימה (ביתן מסויים נסגר ולא מתבצעות בו בדיקות), עדכן-רשימה (ביתן שינה את ייעודו)...

 

לאתר עיצוב תכנה

למאגר טיפים בעיצוב תכנה

חזרה