שילוב המעבדה בהוראת מדעי המחשב ("יסודות" ו"עיצוב תוכנה")

ניתן להשתמש בחומרים לצורך הוראה אבל אסור לעשות בהם כל שימוש מסחרי ללא קבלת אישור מצוות הפיתוח

 

מעבדה טובה מבוססת על תהליך חוויתי של הבניית ידע, התנסות ולמידה פעילה. היא תומכת בלמידת חקר ומאפשרת אישוש של השערות. במעבדה מוצלחת התלמידים עסוקים בלמידה תוך הנאה, תלמידים חלשים זוכים לקבל תשומת לב רבה יותר של המורה, תלמידים מתקדמים מאותגרים כראוי, והיא מעודדת למידת עמיתים (תלמידים מלמדים תלמידים). כאשר המעבדה בנוייה כראוי, נשמע תלמידים שמכריזים "עכשיו הבנתי" או "נפל לי האסימון", ונוכל לראות אור בעיניים של תלמידים שהתקשו קודם לכן בהבנה.

האתר שלפניכם מציע גישות ופעילויות שונות לשילוב המעבדה בהוראת "יסודות מדעי המחשב" ו"עיצוב תוכנה". תודה מיוחדת למורות ולמורים המובילים שסייעו בפיתוח החומרים.

 

 

כללי

לתלמידי יסודות מדעי המחשב

לתלמידי עיצוב תוכנה

פיתוח

פרויקט

תכנותי

פרויקט הוא עבודה תכנותית מקיפה (מספר תכנים, נמשך לאורך זמן)

מאמר: על קריטריונים להערכת תוכניות מחשב של סטודנטים

מאמר: הנחיית פיתוח פרויקטי תוכנה בתיכון

פרויקט מחולל הדגלים: גרינולד אוי, סגל זקלין, קשת דני

פרויקט יצירת אנימציה בתנועה: הסבר כללי, קבצי הפרויקט בג'אווה: ביטאר ניזאר, ח'ליפה וליד, עבאס סאמח

הצעות לפרויקטים נוספים: הוכן ע"י משתתפי קורס מובילי מעבדה תשס"ט

הצעות נוספות לטפסי הערכה: הוכן ע"י משתתפי קורס מובילי מעבדה תשס"ט

דפים

מדורגים

מאמר המסביר את הגישה של הוראה בעזרת דפים מדורגים

מיון רשימת מספרים: באט לאה, כהן אלי, שנהב אפרת

הסרת איבר מעץ חיפוש בינארי: וגנר שרה, קוטלובסקי קרן, שפרלינג אהובהגרסת ג'אווה, גרסת סי שרפ

מגדלי הנוי: ולרי פקר

מיון מיזוג: גלית שריקי, חני טוראל

בעיית 8 המלכות: ענת שלוס סגל

גישת

המעבדה

תחילה

המעבדות מבוססות על שיטת ההוראה לפיה הלימוד של כל נושא חדש ייפתח בהתנסות אישית במעבדה. לאחריה, יבוא דיון כיתתי, שבעקבותיו ייפתרו משימות שונות.

מאגר מעבדות לתלמידי יסודות בגישת המעבדה תחילה

הוראת מדעי המחשב בגישת עצמים תחילה: אהובה שפרלינג, דורית ליקרמן, שרית לולב – דפי המעבדה, קבצים נלווים

שימוש בגרפיקה להוראת לולאות: לודמר רחל, על-דור שפירא עירית, קונצמן זיוה, רוזנברג כהן שירלי

רקורסיה – מבוא והיכרות: יוסי זהבי, ישראל אברמוביץ

רקורסיה: שרה פונק, דפנה מינסטר – דף הנחיות, פעולות שלא מחזירות ערך, פעולות שמחזירות ערך

מחלקת חוליה ושרשרת חוליות: רוני אלנקרי – דף המעבדה, פתרונות

מחסנית: רחלי צרניחוב, רחל לודמר – גרסת ג'אווה, דף סיכום, גרסת סי שרפ, דף סיכום

מעבדה בנושא גנריות: אבן חיים שמעון, אבני יהודה, כהן דורית

דפי מעבדה

 

מעבדות שפותחו ע"י משתתפי קורס מובילי יסודות תשס"ז

משחק החיים: דפנה לוי רשתי, חיה עידן (מעבדה לסיכום מערך דו מימדי של עצמים)

מחלקת שירות: רשימה מקושרת של מספרים שלמים: אוי גרינולד, דורית כהן, משה שטיינר – מדריך למורה, גרסת ג'אווה, פתרונות ג'אווה, גרסת סי שרפ, פתרונות סי שרפ

מערך של רשימות: רחל בן עמי, מושית ולץ

שרשרת חרוזים: ברכה דאום-רייטר, גיטה קופרמן

תור: בלהה ליבנה – דף לתלמיד, דף למורה

עץ בינארי: ולרי פקר

עץ הפמן: אהובה שפרלינג, דורית ליקרמן, שרית לולב – מבוא, משימה 1, משימה 2, משימה 3, נספח, קבצי ג'אווה

יצירת עצם חדש לעומת הפניה לעצם קיים: פורת ורדה

תוכנות

עזר

 

חבילה גרפית לתלמידי "יסודות" בסי שרפ: אוהב ציון דיתה, אלון רחל, חאג' יחיא אקת'ם, קופלר מרה

תוכנה להצגה גראפית של עצים בינאריים בסביבת סי שרפ: צרניחוב רחלי, שטרית אהוד

 

אתרים / מאמרים / ספרים מומלצים לקריאה:

לפידות, ת. (2007), המעבדה במדעי המחשב. הבטים, יוני 2007, עמודים 38-42.

Cagnat JM, Gueraud V, Peyrin JP (1990). The Arcade Laboratory: An environment to help teach algorithms. SIGCSE BULLETIN, December 1990, pp. 37-42

Friedman, D. P. (1974). The Little LISPer. Science Research Associates, Inc.

Hazzan, O. and Lapidot, T. (2004). Construction of a Professional Perception in the "Methods of Teaching Computer Science" Course. Inroads – the SIGCSE Bulletin 36(2). pp. 57-61.

Knox, D., Wolz, U. et al (1996). Use of laboratories in Computer Science education: guidelines for good practice. Report of the Working Group on Computing Laboratories. Integrating Tech. into C.S.E. 6/96 Barcelona, Spain.

Lapidot, T. and Hazzan, O. (2005). Song Debugging: Merging Content and Pedagogy in Computer Science Education. Inroads – the SIGCSE Bulletin 37(4), pp. 79-83.

Ma, J., Nickerson, J.V. (2006). Hands-On, Simulated, and Remote Laboratories: A Comparative Literature Review. ACM Computing Surveys, Vol. 38, No. 3, Article 7, Publication date: September 2006.