"יסודות" כמשחק תרתי משמע

עליזה נחמני

עירית שפירא

ישיבת בני עקיבא נתניה ומדרשיית נעם פרדס חנה

תיכון חדש הרצליה

alizan@netvision.net.il

iritshapira@hotmail.com

 

הצגת דרך אלטרנטיבית להוראת יסודות. הוראה סביב נושא מרכז-פרויקט (משחק).

 

קרוב לוודאי שיותר מפעם אחת חשתם ש"די ,מספיק, נמאס ..." רוצים ללמד "אחרת" יותר מעניין, מושך,מרתק, מאתגר...

קרוב לוודאי שיותר מפעם אחת חיפשתם דרך ש"תעיר" את אחרון התלמידים מ"אדישותו"...

 

לפני כשנתיים ישבנו שלש מורות (ותיקות ומנוסות) לאה ברור, עירית שפירא ואני והתלבטנו בבעיה הנ"ל.

באופן אינטואיטיבי העלנו את האפשרות ללמד יסודות תכנות סביב נושא מרכז - כתיבת משחק.

עירית הציעה את המשחק הפשוט והמוכר "פופקורן". מדובר במגרש, בכדור שנמצא בתנועה ובקרש שנמצא בתחתית המגרש וניתן להזיזו ימינה/שמאלה בהתאם למקשים הנשלטים ע"י המשחק.

 

הרמתי את הכפפה.

לימדתי "יסודות " ב- 3 כיתות סביב נושא מרכז - תכנון פיתוח וישום של המשחק פופקורן.

כשתכננתי את ההתחלה לא ידעתי בדיוק מה יקרה ואיך יתפתחו הדברים...

המציאות עלתה על כל דמיון (שלי לפחות).

בדיעבד הסתבר לי שדרך ההוראה (ברוב השיעורים) הייתה דרך הוראה קונסטרוקטיביסטית.

בדרך זו המורה יוצר אצל התלמיד צורך לפתור את הבעיה. זוהי למידה משמעותית שיתרונה בכך שהיא נכנסת לזיכרון לטווח ארוך.

 

במשך כחודש ימים התלמידים היו מרותקים סביב הפרויקט,

וכדרך אגב נלמדו : גם הוראות וכלי תכנות (בשפת פסקל)

                         ומה שיותר חשוב הוא שכבר בשלב ההתחלתי של לימוד המקצוע התלמידים

                         התוודעו, התנסו והפנימו עקרונות של תכנות מבני, תכנות בגישה הנדסית.

 

להלן רשימה חלקית של הוראות/ כלי תכנות /מושגים ומונחים במדעי המחשב ש"טופלו" במהלך הפרויקט:

- לולאות for , while    

 - יצירת מס' אקראיים,

- Gotoxy(x,y)  ,  delay(x)  , readkey  ,  keypressed

- הכרת טיפוס הנתונים רשומה - record

- בדיקת נכונות אלגוריתם, 

- עבודה עם תתי תוכניות פונקציות ופרוצדורות,  העברת פרמטרים,

- משתנים גלובלים,

- דרך התמודדות עם בעיה מורכבת ,

- התנסות בכתיבת פרויקטון  כהכנה לפרויקט שיכתבו במסגרת היחידה השלישית בתכנות פונקציונלי.

- תכנון אלגוריתמי בשיטת  Bottom  up,

- הגדרת טנ"מ : ערכים ופעולות .  

 

בהרצאתי אספר על מהלך ההוראה הנ"ל. (אפרט עד כמה שניתן בליווי הדגמה)

 

עירית שפירא קיבלה השנה כיתה חדשה, תלמידי י"ב, והיא תספר לנו כיצד השתמשה במשחק הפפופקורן כתפר בין לימודי יסודות לבין עיצוב תוכנה.

חזרה

לכנס תשס"ד

לאתר המרכז