הצפנה לתלמידי תיכון

מורים מובילים

 

בעקבות סמינר קיץ תשס"ג למורים מובילים פיתחו המשתתפים חומרי למידה בנושא ההצפנה (קריפטוגרפיה), המותאמים לתלמידי תיכון ולתכנית הלימודים במדעי המחשב. בכנס יוצגו החומרים והאתר יפתח רשמית לשימוש קהל המורים.

 

הכניסה לאתר ההצפנה

 

ביוני 2003 נערך בחיפה סמינר קיץ למורים מובילים, בשיתוף פעולה בין מרכז המורים הארצי לבין CRI המכון ליישומים בין תחומיים של מדעי המחשב על שם קרן קיסריה אדמונד בנג'מין דה-רוטשילד באוניברסיטת חיפה. בהמשך לסמינר, הכינו משתתפיו פעילויות למידה בתחום ההצפנה (קריפטוגרפיה), כאות הוקרה לפרופ' עדי שמיר ועמיתיו שזכו בפרס טיורינג לשנת 2002. הפעילויות האלה עובדו והותאמו במיוחד לתלמידי תיכון ולתכנית הלימודים במדעי המחשב.

במושב זה של הכנס, חלי ביטון, איריס ברגורי, זהבית בר לוי, ודורית ליקרמן  יפתחו רשמית את האתר, יציגו בכנס את הנושא ואת החומרים שפותחו.

 

מקורו של המונח קריפטוגרפיה הוא ביוונית. משמעות המילה היוונית קריפטוס היא סמוי או כמוס.

תורת הקריפטוגרפיה, או בשמה העברי הצפנה, עוסקת בחקר עקרונות ושיטות המאפשרות לתרגם מידע לגרסה "מעוותת" שתקשה את ההבנה (הקריאה) על גורם בלתי מוסמך, בעוד קריאת המידע והבנתו (תרגומו הגרסה המעוותת בחזרה) יהיו סבירים עבור הגורם אליו נשלחה ההודעה. או במילים יותר פשוטות – איך למנוע מגורמים לא מוסמכים לקרוא מידע סודי ורגיש, אבל לאפשר קריאה נוחה של המידע הזה למי שכן רשאי לקרוא אותו.

בתאריך 14.4.03 הכריז ארגון ACM שזוכי פרס טיורינג לשנת 2002 יהיו יוצריו של האלגוריתם הידוע בשם RSA - פרופ' עדי שמיר מהפקולטה למדעי המחשב ומתימטיקה שימושית במכון ויצמן למדע, ועמיתיו פרופ' ריבסט ופרופ' אדלמן.

האלגוריתם שפיתחו שמיר ועמיתיו שימש כבסיס לטכנולוגיית הצפנה הנפוצה כיום בשימוש ברחבי העולם בתחומים שונים כמו הגנה על אתרי אינטרנט, העברת מידע באופן מאובטח, ביצוע פעולות מוצפנות וזיהוי אנשים המבקשים להיכנס למתקנים מאובטחים, בנקאות ועסקאות בכרטיסי אשראי. האלגוריתם הזה השפיע גם על תחום הבידור הביתי וניתן למצוא אותו בכרטיסים חכמים המותקנים במכשירי טלויזיה של מנויים על שידורי לווין.

תוכלו לקרוא עוד על הנושא במאמר שהתפרסם ב"הבטים" – כאן.

 

חזרה

לכנס תשס"ד

לאתר המרכז