"אמת" או "שקר"?

אסתי אפלבוים

אמי"ת מדעי טכנולוגי, כפר בתיה רעננה

esther4@012.net.il

 

בהרצאתי אעסוק בקשיים של תלמידים לעשות שימוש נכון במשתנה בוליאני, ואציע פתרונות "תבניתיים" לבעיות שבהן נעשה שימוש בפונקציה בוליאנית.

 

 

חשיפת התלמידים למשתנה מטיפוס Boolean מתרחשת בדרך כלל תוך כדי עיסוק באלגוריתם שמטרתו לבדוק האם ערך מסוים הוא ראשוני. בספר הלימוד "יסודות מדעי המחשב" מוצג הנושא לראשונה בהקשר זה. (עמ' 315-319). בשלב זה התלמידים מכירים לולאות for ולולאות while, והם כבר פתרו תרגילים שונים שבהם נדרשו לבצע ספירה או מניה בלולאה. כאשר התלמידים נחשפים לקיומו של משתנה בוליאני, מסתבר שתהליך "אימוצו" ע"י התלמידים  אינו טבעי ופשוט, כפי שאולי היינו מצפים, ובחירת הדרך לעשות בו שימוש מושכל אינה  מיידית.

 

במסגרת הלימוד לקראת הבחינה ברמה של 3 יח"ל, תלמידים רבים חשים שהשימוש בו יכול להיות אינטואיטיבי, וגם אם הם ידרשו להשתמש בו בשאלה כלשהי, הם "יסתדרו איכשהו"(כלשונם). ההבנה ה"עמומה" באשר לאופן השימוש ה"תבניתי" במשתנה זה מובילה את התלמידים הניגשים לבחינה ברמה של 5 יח"ל לקושי בפתירת שאלות שבהן הם נדרשים לכתוב אלגוריתם רקורסיבי המחזיר 'אמת' או 'שקר', בפרט בנושא עצים.

 

במסגרת הרצאתי אדווח על מחקר קטן שעשיתי בנושא השימוש במשתנה בוליאני בשלב ההכרה הראשונה עימו, ובשלב של כתיבת פונקציות המחזירות ערך בוליאני. במהלכה אראה שגיאות נפוצות שבבסיסן עומדות תפישות אלגוריתמיות שגויות, דרכי פתרון שונות והערכתן, ומהלך שמטרתו לעגן פתרונות תבניתיים לבעיות שבהן נדרש 'אמת' או 'שקר'.

 

חזרה

לכנס תשס"ד

לאתר המרכז