הכנת לומדות בעזרת תוכנת ויזואל בייסיק על-ידי פרחי הוראה

ד"ר מרסדס ברצ'ילון בן-אב

ד"ר אריאלה טייכמן-וינברג

מכללת אחווה

מכללת אחווה

mercedes@mail.macam.ac.il

wein@macam.ac.il

 

במכללה האקדמית לחינוך אחוה, פרחי הוראה שאינם מתמחים במגמת מחשבים, חייבים בלמידת ארבע מודולות של שילוב ישומי מחשב בחינוך במהלך הכשרתם. היישומים הנלמדים הם כלים פתוחים של ה- Office כגון: Word, Excel ו Power Point ובנוסף שימוש באינטרנט ובתוכנות סגורות כאשר כל תוכנה ספציפית לנושא מסויים בהתאם להתמחות הסטודנט. 

 

בשנה זו עשינו לראשונה ניסיון ללימוד קורס שנתי בתכנות בשפת ויזואל בייסיק לסטודנטים שאינם מתמחים במגמת מחשבים, לצורך הכנת תוכנות לשימוש תלמידיהם בהתבסס על ניסיון דומה (Parkkinen, Pekka, Sutinen & Erkki, 1999) ובו יצרו סטודנטים ללא ידע קודם בתכנות, סיפורים פולקלוריסטים בעזרת שפת הויזואל בייסיק.

 

היתרונות בשפת ויזואל בייסיק הם: תכנות בסביבת חלונות כאשר בזמן כתיבת פקודה ניתן גם לבצע אותה ולקבל הודעה אם יש שגיאה, פשטות וקלות למידה כך שניתן בקלות לתכנת בעזרתה יישומים פשוטים,  אך יחד עם זאת ע"י לימוד מעמיק יותר ניתן לתכנת בה יישומים מורכבים ביותר (Albrecht & Firedrake, 1996). בנוסף, יישום שנכתב ע"י הסטודנט עומד לרשותו לשימוש נוסף ולשינוי בעת הצורך.

 

פרחי ההוראה אשר השתתפו בקורס, למדו עד כה רק שימוש במחשב ונחשפו לראשונה לתכנות. הם זכו ללמוד פיתוח חשיבה לוגית , תכנון פתרון בעיות בעזרת מחשב, מתן הוראות ישירות לביצוע, כתיבת ההליכים וההתנסות בהן. יחד עם זאת נשאר מקום רב לביטוי בסגנון אישי ויצירתיות. הצלחת הקורס התבטאה במוטיבציה הגבוהה שאפיינה את משתתפיה, בהבנת התכנים אשר נילמדו וכן ביצירת תוצרים שיהיו משמעותיים עבורם כמורים. הלומדות האישיות שנוצרו ע"י כל סטודנט מאפשרות להן למפות את ידיעות התלמיד בנושא הנבחר, וכן לאתר נושאים אשר בהם זקוק התלמיד לחיזוק. בנוסף, פיתוח תוכנה ע"י אנשים מתחום החינוך ולא מתחום הנדסת התוכנה מאפשרת העלאת ההסתמכות על עקרונות חינוכיים (אילון-מונדרר, זהבי וברוקהיימר, 1998). תוצרי סטודנטים במגמת מדעי המחשב הלומדים במסלול  ליסודי ולחטיבת ביניים ולמדו קורס דומה במקביל היו שווי ערך לאלו שנוצרו ע"י הסטודנטים הלא מתמחים במחשבים והוכיחו כי הסטודנט הלא מתמחה במחשבים מכין בקלות סבירה תוצרים בעלי משמעות ועניין לגביו. 

 

לפניכם ארבע דוגמאות של פרוייקטים שהוכנו ע"י סטודנטים שאינם מתמחים במחשבים וללא השכלה תכנותית קודמת, בעזרת תכנות בויזואל בייסיק.

 

פרויקט ורד מתנה - משחק לוטומניה

הלומדה מכילה תרגילי חשבון פשוטים לחינוך המיוחד, כתחרות בין שני משתתפים. לכל משתתף יש לוח עם מספרים. לחיצה על  אחד המספרים מעבירה לטופס אחר ובו ארבעה תרגילים שרק אחד תוצאתו תהייה המספר הרשום.

אם התרגיל נכון המשתתף מקבל נקודה והלחצן נצבע בצבע אחר. הראשון שמסיים את כל הלוח מקבל הודעה שניצח.

 

פרוייקט- מיה חייקין – שאלון בגיאוגרפיה

הלומדה מכילה שאלון בגאוגרפיה, כאשר לכל שאלה ארבע תשובות אפשריות ושני ניסיונות לענות את התשובה הנכונה.

בסיום הלומדה התלמיד מקבל ציון סופי עם הערכה מילולית בהתאם לביצועיו.

 

פרוייקט - מיטל עומסי- משחק הזיכרון

בתחילה יש מספר קלפים כאשר כל שני קלפים זהים וכאשר מסמנים את שניהם מקבלים נקודה וצבע הכיסוי הופך מורוד לכחול.

עם סיום המשחק ניתנת הערכה בהתאם למספר הפעמים שהיה ניסיון לגלות את זוג הקלפים הזהים.

 

פרוייקט – קטי גלוקסמן- לומדת חשבון

התלמיד לוחץ על קבלת מספר ומתקבל מספר אקראי בין 0 עד 100. על התלמיד להקליד שני מספרים שיתנו בעזרת הפעולה: חיבור חיסור כפל או חילוק את התוצאה. אם הצליח מקבל נקודה ואם לא יורדת לו נקודה. מותר להשתמש בחיבור וחיסור רק עד 6 פעמים ואח"כ חובה לעבור לכפל וחילוק.

כאשר צוברים 20 נקודות עוברים לשלב הבא ובו ארבע  בעיות מילוליות בחשבון.

לבסוף מקבלים ציון עם הערכה מילולית.

 

בפוסטר נתאר ונדגים את יתרונות תוצרי התכנות בויזואל בייסיק לעומת התוצרים המתקבלים בעזרת הכלים הפתוחים של Office, וכן נדגיש את ההשלכות  של לימוד תכנות תוך פיתוח חשיבה של כלל הסטודנטים המוכשרים להוראה.

 

לאתר המרכז

לכנס תשס"ג

חזרה