הוראה בסביבה מתוקשבת – למידה סינכרונית בכיתה וירטואלית

לילך נעמן

שמוליק שוורץ

I-teach-you

I-teach-you

 

sh2000sh@yahoo.com

 

E-learning, E-commerce, E-entertainment ...    E- everything ...

כמעט לא נמצא נושא היום שלא זוכה לגרסה מתוקשבת, לכאורה יש רק להוסיף את האות E בהתחלה ועולם חדש ונפלא יתגלה לעיננו.

בהרצאה תוצג סביבה לימודית* משני היבטים :

1.             ההיבט הטכנולוגי המאפשר לימוד מרחוק לתלמידים אשר מצטרפים לכיתה בזמן אמיתי מביתם או מבית הספר, תוך ניצול מלא של המדיה האינטרנטית כמקצרת תהליכים תלויי זמן ומיקום.

2.             ההיבט ההוראתי במדעי המחשב המשלב בכיתה זו תכנים מיחידות הלימוד השונות החל מהמובן מאליו בסביבה זו – "תכנות בסביבת אינטרנט" וכלה במימוש תכנים בפסקל.

 

בבסיסה של הסביבה הלימודית המוצגת כאן עומד השיעור החי, מורה אמיתי נמצא ליד אחד המחשבים המחוברים לכיתה ובזמן אמת משוחח עם התלמידים.

המורה מלמד בסביבה שהיא כלי פתוח ומקיף, ביכולתו לשלב בשיעור את כל סוגי המדיה המוכרים לכם, וכן לשלב באינטגרציה מלאה את כל התכנים השונים הקיימים ברשת האינטרנט.

בנוסף עומדים לרשות המורה כלי ניהול שיעור, כלי משוב, ובאפשרותו לשלב תכנים המאפשרים למידה מסוגים שונים. (יחידנית, קבוצות דיון, למידה מבוססת לומדות סגורות ומשלבת כלים פתוחים).

התלמיד לומד בסביבה פתוחה שבה האינטראקציה בינו לבין המורה ושאר התלמידים מדמה את הלימוד הסטנדרטי בבית הספר מחד אבל מאפשרת גם התקדמות אישית מאידך.

 

התפיסה הפדגוגית שבבסיס השימוש בסביבה הלימודית המוצגת היא האמונה שהמחשב על כל יתרונותיו לא יכול להוות תחליף למורה.
על המורה להנחות את תהליך הלמידה, לעזור לתלמיד להתגבר על הצורך במשמעת עצמית הנדרשת בסביבות מתוקשבות א-סינכרוניות ולמנוע את התסכול שתלמידים חווים במצבי אי-הצלחה בלמידה מסוג זה.  

התפיסה הטכנולוגית שבבסיס הסביבה היא הצגת המעטפת המוכרת של לוח וכיתה ועליו יצירת האינטראקציה בין המורה לתלמידים, תוך שילוב מגוון טכנולוגיות בצורה המאפשרות העברת השיעור גם במודם ביתי ובלי צורך בהתקנת ציוד חומרה מעבר לאוזניות ומיקרופון.

למרות כל האמור לעיל הרי הכלי ככלי הוא רק "קליפה" ובלי למלאו בתכנים אטרקטיביים לא יהיה בו יתרון, בהרצאה יתבצעו הדגמות של תכנים שונים, סוגי שיעורים שונים ושילוב תכנים מהוראת מדעי המחשב בשיעור.

 

מקורות:

ברוח ה"אינטרנטיות" אציין רק מספר מקורות הממוקמים על הרשת:

 ·                  "למידה מרחוק – דגמים, כיוונים ומחקרי הערכה" -  מאת עמי סלנט.

הכתובת ממנה תגיעו למאמר זה וכן לרבים אחרים היא : http://www.amalnet.k12.il/sites/hadshanut

 ·                  "מבית ספר לקהילה לומדת" -  מאת ד"ר א.עידן.

אין זה מאמר אלא "תאור המציאות"... הלקוח מהכתובת      http://www.the21century.com

 ·                 "ישום טכניקות למידה מרחוק בחברות הייטק" -  מאת יוסי דובר

  http://library.leadersnet.co.il/$webfile.send.LNA_KNOW./KNOW0135.HTM

אתר זה הוא מאגר אדיר של מידע בנושא ובנושאים קרובים לו ומעניינים לא פחות,

מומלץ להתחיל את הסיור בו מהכתובת הראשית :  http://www.leadersnet.co.il

 



*  התכנים ודרכי ההוראה פותחו בחברת I-Teach-You.com, הסביבה פותחה על ידי חברת Interwise, ניתן לקבל מידע נוסף בכתובת http://www.i-teach-you.com