מגדלי הנוי – אפשר גם אחרת?!

עליזה נחמני

ישיבת בני עקיבא, נתניה

naliza@newmail.net

 

הכוונה היא להציע רעיון הוראה במסגרת היחידה הרביעית "עיצוב תוכנה" .

הרעיון מבוסס על שיעורים שהעברתי לראשונה באוקטובר 2000, במהלך כ- 4 שעורים רצופים. מדובר בפעילות מאתגרת, "מפתיעה", וחוויתית ששכרה בצידה.

 

סיפור שהתחיל, כך התחיל :

במסגרת הוראת הרקורסיה מתעסקים גם עם הבעיה הקלאסית של"חידת מגדלי הנוי". (בעיה זו נפתרת לבסוף בשיטת "הפרד ומשול" פתרון רקורסיבי.)

במהלך השיעורים התלמידים משחקים עם דגם של "מגדלי הנוי" .הם מתבקשים לגלות את "השיטה" להעברת המגדל .מי שגילה מתבקש לכתוב אותה כך שאחרים יקראו, יבינו ויבצעו העברה של המגדל לפי ההוראות שנכתבו.

התלמידים שלא "הצליחו" מתבקשים להתבונן בתוכנית סימולציה של מגדלי הנוי. הם מכוונים ל"התבונות חוקרת מאבחנת" למשל: עקוב אחר מהלכה של הטבעת הקטנה בלבד, מהו מסלולה? מתי מזיזים אותה? איזה מהלך בוצע לאחר הזזת הטבעת הקטנה? האם ישנה אפשרות לצעד אחר?    וכדומה.

לבסוף התלמידים מגלים את האלגוריתם האיטרטיבי כותבים אותו ופועלים לפיו.

לפני כ- 3 שנים ניגש אלי אחד התלמידים שהצליח וכתב את הרעיון האיטרטיבי והתריס בפני: " מה עוזר לי שגיליתי את השיטה ? מה זה נראה לך כמו אלגוריתם? אפשר לכתוב לזה תוכנית מחשב שתעבוד?" שאלתי אותו מה הוא חושב ? והוא ענה שלדעתו התשובה היא לא. כשהפניתי את השאלה לשאר התלמידים בכיתה ראיתי שהדעות חלוקות זיהיתי בעיה. זה היה ה"טריגר" לבניית הפעילות הלימודית שאציג בכנס.

תוך כדי בניית השיעור ראיתי שהוא משתלב "באופן טבעי" ביחידה עיצוב-תוכנה ועונה על מגוון נושאים בהם אנו מטפלים במהלך הוראת מדעי המחשב.

השיעור מתחיל למעשה מה"שיטה" האיטרטיבית שניסחו התלמידים.

 

האתר שכתובתו  http://www1.mmu.edu.my/~mukund/dsal/ToHdb.html  מציג סימולציה של "מגדלי הנוי" .  ( תודה למיקי שחם )

 

מטרות השיעורים:

 

בכנס אדגים את הרעיון ואציע כיצד ליישם את הרעיון הזה גם לדוגמאות אחרות.