החומר המופיע בעמוד זה פורסם לראשונה בכתב העת "הבטים בהוראת מדעי המחשב" גליון יוני 2006, עמודים 10-11

לא ניתן לעשות שימוש מסחרי בחומר זה ללא רשות בכתב מן המחברים או מערכת כתב העת

ערב מגמות בבית הספר ושיווק מדעי המחשב

 

 

רוחמה לצטר

תיכון מקיף יהוד ותיכון בליך רמת גן

 

 

כמו בכל שנה, גם השנה מצאתי את עצמי חושבת איך לשווק את מקצועות מדעי המחשב והנדסת תוכנה בבתי הספר שאני מלמדת בהם (תיכון מקיף יהוד ותיכון בליך ברמת גן). אני רוצה לשתף אתכם בדרך שבה אני מציגה את המקצוע והמגמה בערב מגמות ומקווה שתוכלו למצוא רעיון או שניים שתוכלו ליישם גם בבית הספר שלכם.

בעיקרון, המסר שאני מעבירה להורים ולתלמידים הוא שיש בבית הספר דרישה גבוהה מאד למקצוע ואני היא זו שמסננת את התלמידים ומקבלת רק את המתאימים מבין המבקשים להתקבל. חשוב לי ליצור אצל התלמידים והוריהם תחושה שהביקוש גדול ואני לא נמצאת במרדף אחר תלמידים, אלא דווקא להיפך.

אני מרכזת את המגמה בשני תיכונים עם אוכלוסיה טובה. לערב הורים מגיעים הרבה הורים ותלמידים כדי לבדוק אפשרות לבחור במגמה. העובדה שמגיע קהל גדול מסייעת לי ליצור את תחושת הביקוש והעניין במגמה.

בערב מגמות אני מסבירה את תוכנית הלימודים וכיצד היא נפרסת על פני השנים (מכיתה י' עד י"ב). אני מפרטת את שפות התכנות הנלמדות ובאילו יחידות נבחנים. אני מסבירה בגדול מהם הנושאים ולא נכנסת לפירוט לגבי התכנים, כיון שלדעתי, פירוט התכנים יוצר בלבול וחוסר הבנה. אם יש הורה או תלמיד שבכל זאת מתעניינים, אני מבקשת שיגשו אלי בסוף הערב ולהם ניתן הסבר בנפרד. בנוסף, אני מציינת את תנאי הקבלה ללימוד במגמה.

אני מציינת את החשיבות של מדעי המחשב: זהו מקצוע שיעזור לכל אחד, בכל תפקיד בו הוא ימצא. זה מקצוע המהווה בסיס מצוין לכל המקצועות ומהווה נקודת זינוק מצויינת להמשך. כל מי שמתכוון לעסוק בעתיד במקצוע מדעי - כדאי שיתחיל כאן.

השנה הדגשתי שבית הספר הגיע להשגים גבוהים בציוני בחינות הבגרות, היה בין המצטיינים בתשס"ה וקיבל מכתב הערכה מהפיקוח. אם גם אתם נמצאים ברשימת המצטיינים - אל תהיו צנועים, זה בדיוק המקום להשתמש בזה.

מנסיוני, יש תלמידים שחוששים מדימוי ירוד ("חנונים") אם ילמדו מדעי המחשב / הנדסת תוכנה, ויש תלמידים החוששים שלימוד במגמה יהיה על חשבון תחביבים או פעילות בתנועת נוער. לכן, אני מדגישה בערב מגמות שרבים מאד מתלמידי פעילים בתנועת נוער ועוסקים בתחומים רבים נוספים. אני מפגישה את התלמידים ששוקלים להצטרף למגמה עם תלמידים שכבר לומדים בה. חשוב לי לבחור תלמידים שפעילים בתנועת נוער או מקדישים שעות רבות לספורט או כל עיסוק אחר בשעות אחה"צ. אני מקפידה גם לבחור תלמידים שנחשבים ל"מקובלים" על מנת ליצור למגמה דימוי חיובי.

בערב המגמות, אני מלווה את הסברי במצגת. בניגוד לרבים, אני לא מייחסת למצגת עצמה חשיבות רבה, אלא בעיקר להסבר על המקצועות, לתחושת החשיבות ולתלמידים שאני בוחרת שיצטרפו אלי להסבר.

בערב המגמות, אני מציינת גם שהנדסת תוכנה הוא מקצוע שמתאים למי שמוכן להשקיע יותר על מנת לקבל יותר. הוא מיועד למי שרוצה לסיים את התיכון עם תעודה שתיתן לו עדיפות בהמשך הדרך.

אני מציינת את דו"ח ועדת פרייס שהעניק להנדסת תוכנה את הכינוי "היהלום שבכתר".

אני מקפידה להציג את תלמידי הנדסת תוכנה כ"קבוצת איכות", ותוך כדי הסברים אני גם מכנה אותם "הטובים בבנינו (ובנותינו)" ו"אין לנו טובים מאלה".

על מנת להוכיח שאכן מדובר בקבוצה כזו, אני מציינת את פעולות ההעשרה היחודיות שאני נותנת לתלמידי המגמה - פעולות שתלמידים אחרים בבית הספר לא זוכים לקבל.

כך, לדוגמה, השנה ביקרתי עם תלמידי בחדר החכם של מיקרוסופט; בחברת מטריקס, בה אירגנו לנו יום גדוש בהרצאות והסברים; בחברת מרקורי אינטראקטיב, בה סיירו התלמידים וקיבלו הרצאות מבכירי בחברה; באתר ההמחשה של בזק. ועוד היד נטויה. כל הביקורים היו מוצלחים מאד, העשירו את התלמידים, ונתנו להם תחושה של גאוות יחידה. חשוב להדגיש שאני רואה את הביקורים האלו כחלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים ובביקורים השתתפו הן תלמידי מדעי המחשב והן תלמידי הנדסת תוכנה.

בהזדמנות זו, כדאי לציין, שיצרתי קשר עם חברת מרקורי אינטראקטיב שמאמצת כבר 5 שנים ברציפות קבוצת תלמידים מהמצטיינים במדעי המחשב ונותנת להם שיעורי העשרה עם טובי העובדים שבחברה. הם למדו על תורת הגרפים, לוגיקה, פתרון חידות, כתיבת משחקי מחשב ועוד. מדובר במפגשים שבועיים שמתקיימים בכיתת הלימוד של החברה. כל שנה נפתחת ומסתיימת במפגש חגיגי המלווה בהרצאה של המנכ"ל או הסמנכ"לית בחברה.

כמו כל יהודי "כשר", גם התלמידים שלי שואלים את עצמם מה יצא לי מזה?

התשובה שלי לשואלים היא שניתן לקצור את פרי ההשקעה מהר מאד. כבר בראיונות לצבא, התלמידים שלי זוכים לעדיפות כבוגרי הנדסת תוכנה וגם הזימונים שהם מקבלים שונים מאלו של חבריהם. (זו אינה רק אמירת שפתיים. כ- 90% מתלמידי שסיימו הנדסת תוכנה, עוסקים בצבא בתחום המחשבים). מעבר לזה, מדובר ב- 3 מקצועות מוגברים (ולא שניים או אחד כמקובל) וזאת במקצועות חשובים שנותנים בסיס מצוין ללימודי ההנדסה והמדעים.

לסיום, אני מאמינה שצריך "לחשוב" שיווק לכל אורך השנה ולא רק ביום המגמות. המשמעות מבחינתי, היא להעביר שיעורים מעניינים, לאתגר, לתת פעילויות העשרה, לשלב אקטואליה (אני רואה בחיבור למציאות העכשווית כורח המציאות), מאמרים וחידושים בתחום ולהביא את התלמידים להישגים גבוהים בבחינות הבגרות. חשוב לזכור שתלמידים תמיד מתייעצים ביניהם ולכן התלמידים שלנו הם השגרירים הכי טובים שלנו.

 

גליון יוני 2006

אתר הבטים

אתר המרכז הארצי